6 augustus voerde Google een update door die zeker voor kleinere bedrijven heel belangrijk is: lokale zoekresultaten worden nu heel anders en veel minder uitgebreid weergegeven. Op het eerste gezicht valt vooral op dat het oude lijstje van zeven lokale ondernemingen is ingekort tot slechts drie bedrijven, maar er is meer veranderd. Er worden minder gegevens getoond – adressen en telefoonnummers zijn verwijderd. En wanneer je nu op één van de namen klikt, kom je niet meer direct uit op de webpagina van die onderneming: in plaats daarvan wordt je naar een lijst geleid met maar liefst twintig lokale ondernemingen die aan de zoekopdracht voldoen.
Wat betekent dit voor jou?
Je vraagt je nu waarschijnlijk – terecht – af wat deze verandering voor jou zal betekenen. Goed nieuws: waarschijnlijk is het gunstig voor je. Allereerste lijken de getoonde drie resultaten te roteren: ieder IP-adres krijgt, afhankelijk van de locatie, de dichtstbijzijnde opties te zien. Dat betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken als je jezelf niet direct in de top 3 terugziet: een ander krijgt heel andere resultaten. En iedereen die op een resultaat klikt, komt nog langs de top 20 – wat betekent dat je zeker gezien wordt als je daarin staat. Ten slotte zullen gebruikers van Google waarschijnlijk meer ‘organische’ zoekresultaten gaan gebruiken – de lokale resultaten zien er nu nog opvallender uit, wat volgens onderzoek weinig vertrouwen wekt. Als je organisch hoog scoort, heb je dus ook voordeel bij deze nieuwe ontwikkeling.
Hoe pas je je aan?
Nogmaals: geen paniek, ook niet als rankingsrapporten laten zien dat je niet in de top 3 staat. Die roteert immers – ergens anders ben je waarschijnlijk wel zichtbaar. Belangrijker is dat je kijkt of je al in de top 20 staat in jouw omgeving. Is dat het geval? Werk dan vooral aan het creëren van een overtuigende weergave: dit is immers alles waarmee je kunt opvallen tussen je 19 concurrenten. Vul je Google My Business-pagina volledig in en zorg dat de informatie actueel blijft, zorg dat je openingsuren correct zijn ingevoerd en probeer zo veel mogelijk positieve reviews via Google te krijgen.
Nog niet in de top 20?
Wanneer je nog niet in de top 20 voorkomt, kun je je het beste tot de goede oude lokale SEO-technieken wenden. De update heeft immers niets veranderd aan de basisalgoritmes van Google – de resultaten worden alleen anders weergegeven. Zorg dat je op iedere pagina van je website je naam, adres en telefoonnummer hebt staan – en dat die informatie actueel is. Probeer ook zo veel mogelijk positieve Google reviews te krijgen, en zorg dat andere websites naar je linken. Gebruik ten slotte zo veel mogelijk on-page optimalisatie, bijvoorbeeld door titels en HTML-tags tactisch in te zetten – en zo zul je snel stijgen binnen de lokale ranking!