Wat is Social Media
Sociale Media is een verzamelbegrip voor online platformen (media) waarvan de gebruikers zelf de inhoud verzorgen. Dit in tegenstelling tot reguliere media, zoals kranten, tijdschriften, radio en TV, waar de inhoud wordt verzorgd door redacties in dienst van die media. Door Social Media is ook online marketing de afgelopen jaren heel erg veranderd.
De meest bekende en meest gebruikte platformen zijn Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat en Twitter. Belangrijke kenmerken van deze platformen zijn de interactie en dialoog met de volgers van het Social Media kanaal.
Voor wie is Social Media
Bedrijven zetten het steeds vaker in om hun producten, diensten en informatie onder de aandacht van het publiek te brengen. Door gebruik te maken van Social Media kan je de naamsbekendheid van jouw bedrijf en het aantal bezoekers op jouw website vergroten en zelfs direct meer producten of diensten online verkopen.
Wat kan ik met Social Media
Social Media begint met het aanmaken van een bedrijfspagina op één of meer Social Media kanalen. Deze bedrijfspagina moet worden voorzien van de juiste informatie, zoals een logo, een omslagfoto, een profielfoto, adres- en contactgegevens, een link naar je website en de openingstijden van jouw bedrijf.
En daarna begint het pas echt. Je zult je bedrijfspagina onder de aandacht moeten brengen door mensen uit te nodigen om jouw bedrijfspagina te gaan volgen. Je gaat vervolgens regelmatig berichten posten. Als deze berichten relevant zijn voor de mensen in jouw netwerk zullen deze worden geliked en gedeeld, waardoor jouw netwerk verder groeit.
Naast de gratis berichten op Social Media kan je ook betaalde advertenties activeren. Deze kan je richten op de mensen in jouw doelgroep. Een doelgroep die je definieert aan de hand van bepaalde selectiekenmerken, zoals leeftijd, geslacht, locatie, interesses, opleiding, etc. Op deze manier bereik je ook mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product, dienst of informatie, maar die jouw bedrijfspagina op dat moment nog niet volgen.