Koelkasten die zelf aan de supermarkt doorgeven dat de melk op is. Volgens verschillende trendwatchers gaat dit niet lang meer duren. Het wordt één groot dataveld van mensen en dieren. Er zal zelfs 400% meer data zijn in 2020. Deze data kan vervolgens omgezet worden in conclusies, analyses en trends.
Wat gaat dit betekenen voor e-mail marketing? Welke kant gaat het op en hoe relevant is het nog in 2020. Het is bijna het eind van het jaar en dus een goed moment om hier eens in te duiken. De grote vraag is: hoe ziet e-mail marketing er in 2020 uit?
E-mail marketing in 2020
E-mail marketing anno 2020 zou het eerste jaar kunnen zijn dat meer e-mails op mobiel apparaat worden geopend dan een desktop- of laptop omgeving. Aangezien ⅔ van de mobiele gebruikers uw e-mail verwijdert als deze niet is geoptimaliseerd, is een responsieve aanpak voor meerdere apparaten de enige manier om op de hoogte te blijven. Door het inzetten van big data zou het mogelijk zijn om iedere e-mailcampagne aan te laten sluiten op de behoefte van iedere individuele ontvanger.
Dit zal veel verder gaan dan alleen het design aanpassen voor het mobile device waarop de mail gelezen wordt. Ook zou je de content zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten op het individu op dat moment. Het wordt predictieve e-mail marketing op basis van aankoopgedrag, surfgedrag, omnichannel klikgedrag en klantherkenning. E-mail marketeers zijn zo steeds beter in staat om actief in te spelen op de behoefte van de ontvanger.
Zo persoonlijk als maar kan
Dit gaat natuurlijk niet van nacht op nacht. Dit is al jaren bezig, maar de veranderingen gaan sneller dan ooit. De ontvanger verwacht tegenwoordig persoonlijk contact en gelukkig sturen we tegenwoordig bijna geen onzin mails meer. Daarbij komt ook nog eens kijken dat de consument verwacht dat er service wordt verleend op de momenten dat hij of zij daar behoeften aan heeft. Als organisatie is het ontzettend belangrijk dat je snel kan schakelen tussen web, Social media, display & search advertising. E-mail gaat hierin toch wel de meest persoonlijke vorm van digitaal communiceren spelen.
Privacy en beveiliging
Met zoveel openstaande kansen is het risico ook vele malen groter. En ik weet bijna wel zeker dat dit ook kan gaan gebeuren in de aankomende jaren wanneer organisaties slim inspelen op hun bron van data en de behoefte van hun klanten. Er zijn namelijk nog zat organisaties die niet goed omgaan met hun data. Hier heb ik het niet alleen over veiligheid, maar ook kwaliteit.
Kijk daarom ook goed als organisatie naar de huidige bedrijfsprocessen en het verwerken van deze data. De eisen zullen er alleen maar strenger op worden. Dit is natuurlijk terecht. Ook jij wilt toch niet dat jouw persoonlijke gegevens op straat komen te liggen? Terwijl we wel allemaal een gepersonaliseerde mail willen die inspeelt op onze behoeftes.
Ons advies
Ga nu al bezig met het opbouwen van klantprofielen. Je kan er maar niet snel genoeg bij zijn en voor je het weet ben je te laat. Natuurlijk kan ik ook niet in de toekomst kijken voor ons (e-mail) marketeers, maar dat er veel gaat veranderen is één ding dat zeker is. Wil je in 2020 nog mee spelen dan is het zeker van belang om je er nu al mee bezig te houden. Ik hoop dat dat wel duidelijk is na deze blog ☺.
Na het lezen geïnteresseerd in onze E-mail marketing? Je kan je nu aanmelden voor onze nieuwsbrief!