Ondertussen is AdWords het meest gebruikte advertentieplatform voor Search Engine Advertising (SEA) op internet. Dit is te danken aan de populariteit van de eigenaar, zoekmachine Google, die door vrijwel iedereen wordt gebruikt. Met Google Adwords kunnen bedrijven een budget instellen, de advertentie ontwerpen en vervolgens kiezen waar de advertentie zichtbaar moet zijn.
AdWords advertenties verschijnen bijvoorbeeld als gesponsorde zoekresultaten in Google maar ook als visuele advertenties op websites. Die websites krijgen hiervoor weer een vergoeding voor via Google AdSense.
AdWords gebruiken
Iedereen kan zelfstandig Google AdWords gebruiken. Het is een kwestie van een account aanmaken, geld toevoegen aan het budget en starten maar. Bij Google AdWords betaalt u pas als iemand op de advertentie geklikt heeft. Het komt echter vaak voor dat onervaren gebruikers heel veel budget erdoorheen jagen zonder dat het iets oplevert. Dit komt doordat de instellingen van de advertentie, de gerichte zoekwoorden en meer, niet optimaal zijn ingesteld en ingevuld. Vaak kan een professioneel AdWords specialist zichzelf terug verdienen door de kosten die bespaard worden met de optimalisatie.
Ad Rank
De Ad Rank bepaald hoe hoog uw advertentie komt te staan in de zoekresultaten van Google. Dit is van verschillende factoren afhankelijk en wordt met de volgende formule berekend:
Ad Rank = Quality Score * bod
Quality Score
Google vind het belangrijk dat de zoeker vindt waar hij of zij naar opzoek is. Daarom is de Quality Score in het leven geroepen. Hoe hoger de Quality Score, hoe goedkoper de AdWords advertenties worden. Op het moment dat de advertentie linkt naar een webpagina die gaat over laptops maar de zoekwoorden zijn tablets, krijgt de zoeker niet waar hij of zij naar zoekt. Deze zoekwoorden krijgen dan ook een lage Quality Score. Maar als u de advertentie dan ook echt naar tablets laat linken, is het relevant en zal de Quality Score veel hoger zijn.
Daarnaast kijkt Google ook naar de bruikbaarheid van de website. De mogelijkheden en de algemene relevantie en kwaliteit. Dit komt overeen met de Search Engine Optimization (SEO) van iedere website. Hierbij optimaliseert u de website om hoger in de standaard zoekresultaten te komen.
SEO vs. SEA
SEO duurt veel langer en is arbeidsintensiever maar wel duurzamer. Daarnaast hoeft u er geen advertentiekosten voor te betalen. Voor SEA geld dat een goede SEO de kosten kan verlagen en er kan snel, tegen betaling, hoog in de zoekresultaten worden gekomen.